
თანამედროვე გეოპოლიტიკის მღელვარე ლანდშაფტში, დამკვიდრებული სავაჭრო გზები უპრეცედენტო რღვევების წინაშე დგას, რაც აიძულებს ისეთ მსხვილ ეკონომიკებს, როგორიცაა გერმანია, ხელახლა შეაფასონ მიწოდების ჯაჭვის დაუცველობა და ეძებონ ალტერნატივები. ამ ცვლილებების ფონზე, ტრანსკასპიური საერთაშორისო სატრანსპორტო მარშრუტი (TITR), ანუ შუა დერეფანი, სტრატეგიული მნიშვნელობის ქსელად წარმოიშვა. ეს მულტიმოდალური დერეფანი, რომელიც აერთიანებს რკინიგზის, საავტომობილო და საზღვაო კავშირებს, გადაჭიმულია ჩინეთიდან ცენტრალურ აზიამდე (ძირითადად ყაზახეთამდე), კვეთს კასპიის ზღვას აზერბაიჯანამდე, კვეთს სამხრეთ კავკასიას საქართველოს გავლით და უკავშირდება ევროპას თურქეთის ან შავი ზღვის პორტების გავლით. ის წარმოადგენს რთულ ქსელს, რომელიც გთავაზობთ პოტენციურ ალტერნატივებს ტრადიციული ევრაზიული სავაჭრო არტერიებისთვის.
ინტერესის ზრდა დაკავშირებულია ბოლოდროინდელ გეოპოლიტიკურ რყევებთან. უკრაინის ომმა და შემდგომმა დასავლეთის სანქციებმა რუსეთის გავლით დომინანტური ჩრდილოეთ დერეფანი პოლიტიკურად და ეკონომიკურად არასტაბილური გახადა. სხვა კრიტიკულ საკითხებში, როგორიცაა წითელი ზღვის კრიზისი, არასტაბილურობამ კიდევ უფრო გაუსვა ხაზი გლობალური საზღვაო მარშრუტების მყიფეობას. შესაბამისად, შუა დერეფანი სულ უფრო მეტად განიხილება, როგორც სასიცოცხლო რგოლი და შემამსუბუქებელი ფაქტორი გეოპოლიტიკური რისკების მართვაში.
გერმანიისთვის, რომელიც ეკონომიკური ძალაა და დიდწილად დამოკიდებულია საერთაშორისო ვაჭრობაზე, ისეთი სიცოცხლისუნარიანი ალტერნატივის გაჩენას, როგორიცაა შუა დერეფანი, ღრმა შედეგები მოაქვს. რადგან ბერლინი ცდილობს ეკონომიკური უსაფრთხოების გაძლიერებას, ვაჭრობის დივერსიფიკაციას და კრიტიკულ რესურსებზე წვდომის უზრუნველყოფას, TITR შესაძლებლობებსა და გამოწვევებს წარმოადგენს. დერეფნის განვითარება ასახავს და პოტენციურად ცვლის ევრაზიის გეოპოლიტიკას, სთავაზობს ცენტრალური აზიისა და კავკასიის ქვეყნებს რუსეთზე დამოკიდებულების შემცირებისა და ჩინეთის მზარდი გავლენის ნავიგაციის გზებს. ამიტომ, გერმანიის ჩართულობა თავისი არსით სტრატეგიულია.
ინფო: geopoliticalmonitor.com